02/04/2014

Proje, satış, montaj, bakım ve satış sonrası servis departmanlarıyla 1984 yılından beri faaliyetlerini sürdüren Makpa Dış Ticaret, Hostech by TUSİD 2014 katılımcıları arasındaydı. Makpa Dış Ticaret Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sözmen, fuarda kahve makinelerini, şarap dolaplarını ve kendi üretimleri olan ürünleri sergiledikleri bilgisini verdi. Makpa Dış Ticaret, butik olarak pişirme ekipmanları da üretiyor. Mas Danışmanlık ise Horeca sektöründen işletmelere A’dan Z’ye proje ve kurulum hizmeti sunuyor. Makpa Dış Ticaret’in Hostech by TUSID’de sergilediği en yeni ürünlerden Kindle Outdoor ısıtıcı, ABD’de bahçelerde kullanılan bir ürün. La Cimbali’nin 100. yıl sebebiyle çıkardığı M100 espresso makinesi de fuarda tanıtılan en yeni ürünlerden biriydi. Makpa Dış Ticaret’in sunduğu ürünlerden bir başkası olan Paco Jet meyve sıkacağı ise meyvelerden doğrudan dondurma yapabiliyor. Dondurulmuş yiyecekleri hafif mousse’lara, doğal dondurmaya ve sorbeye ya da aromatik çorba veya sosa dönüştürebilen cihaz, yiyeceğin tüm tadını koruyarak sunuma hazırlıyor. MAS Food Design’ın ürettiği MWP302 Sıcak Tutucu Servis (carving board) ise pizza gibi sıcakken dilimlenerek sunulan yiyeceklerin sıcaklığını korumayı sağlıyor. MAS Consult Food Design Atelier tarafından tasarlanan ve üretilen ürünün, Infrared lamba ile kullanılması öneriliyor. Böylece servise yerleştirilen yiyecek hem alttan hem de üstten ısıtılmış oluyor. Tezgah üstü kullanıma uygun olan, komple paslanmaz çelik gövdeli MWP302 Sıcak Tutucu Servis, ülkemizde üretiliyor. 

Ali Sözmen: “Bir şehrin kalkınması için o şehrin gastronomisinde farklı renklerin ve farklı kültürlerin yer alması gerekiyor”

Makpa Dış Ticaret ve Pazarlama A.Ş, yurtdışında ve yurtiçinde üst sınıf otel ve restoran zincirlerine danışmanlık hizmetini Mas Turistik İşletmeler Danışmanlık adlı firması bünyesinde sağlıyor. “Bazı projelerde, proje aşamasında her şeyi detaylandırıp, ondan sonra uygulamaya geçmek gerektiğini yatırımcılar da anladı” diyen Sözmen, yabancı işletmelerin başka bir ülkeye yatırım veya işletmeci olarak geldiklerinde, mutlaka bir danışmanlık firmasıyla çalışmak istediklerini söylüyor. Danışmanlık sürecinin, öncelikle işletmecinin taleplerine göre kriterlerin oluşturulmasıyla başladığını anlatan Sözmen, bu kriterleri oluşturmak için mimarlar, havalandırma ve elektrik danışmanlarıyla birlikte alt yapı toplantıları yaptıklarını belirtiyor. Yeme içme sektöründe, bir restoranın başarılı olması için, teknik altyapının en başta doğru kurulması gerektiğini vurgulayan Sözmen, “Mas’ta projenin her türlü detayı görüşülüyor; her türlü imalat detayı belli oluyor. Ekipman spesifikasyonları belli oluyor ve altyapı sorunları baştan çözülüyor. Çevre sağlığı ve hijyen gerekliliklerini de eklediğimizde ortaya ciddi bir şartname çıkıyor. Ondan sonra ihaleye çıktığı zaman, işi yapabilecek kapasitede olan firmalar arasından seçim yapmak mümkün oluyor” açıklamasını yapıyor. Diğer önemli bir konu olan “value engineering” denilen değer mühendisliği çalışması da yapılarak, yatırımcının doğru seçim yapması sağlanıyor. Şartname oluşturmadan firma seçmenin sakıncalarına değinen Sözmen, en başta hatalı iş yapmanın sonradan geri dönüşü olmayacağına değiniyor. “Şartname oluşturmadan firmalardan proje alındığında, her firma kendine göre çözüm üreteceğinden hangi kritere göre karar vereceksin?” diye soran Sözmen, danışmanlık sürecinde şartnameyi en iyi yerine getirebilecek 3-4 firmayı seçip bunları yatırımcıya aktardıklarını ekliyor. Optimum değerlerde fayda sağlayan firmanın seçiminden sonra, projenin uygulanması ve ekipmanların üretimi aşamalarını da denetlediklerini belirten Sözmen, Türkiye’deki üreticilerin yatırımcılar için proje üretmesinin doğru olmadığını, proje aşamasının danışman tarafından yürütülmesinin gerektiğini vurguluyor. 

Mutfak planlamada şeflere fonksiyonel bir çalışma alanı yaratmanın yanı sıra, teknik altyapıları çözülmüş, hijyenik, rahat çalışılan ve verimli bir mutfak için sadece pişirme bölümüne değil, havalandırma, personele özel alanlar ve atık alanları gibi bölümlerin de mühendislerin danışmanlığında planlanması gerektiğini sözlerine ekliyor. “Yabancı işletmeci ve yatırımcılar danışman olmadan çalışmaz” diyen Sözmen, yabancı zincirlerin çoğunda F&B müdürüyle irtibatta olarak çalıştıklarını ve bu müdürlerin de genellikle şeflikten yetişmiş kişiler olduğunu belirtiyor. 

“İstanbul bir turizm destinasyonu olmaya başladıktan sonra yeme içme sektöründen büyük markalar da gelmeye başladı. Bu çok sevindirici bir gelişme. Ancak İstanbulluların dışarıda yemek yeme alışkanlığı henüz istenilen seviyede değil. Bu yüzden restoran sektöründen çok hızlı bir gelişme beklememek lazım” diyen Sözmen, yeme içme sektörünün büyümesinin pek çok etkene bağlı olduğuna dikkati çekiyor. Sözmen, ithalattaki bazı zorlukların farklı mutfaklar sunmak isteyen yatırımcıları zorladığını belirterek “Bir şehrin kalkınması için o şehrin gastronomisinin de iyi olması lazım. Gastronomide farklı renklerin ve farklı kültürlerin yer alması gerekiyor” diyor. Mas Turistik İşletmeler Danışmanlığı şu anda Hilton Hotels&Resorts, Kempinsky Hotels, Starwood Grubu’nun St. Regis Maçka Oteli ve Le Meridien Hotels gibi 5 yıldızlı otel zincirleriyle çalışıyor. Hilton Bomonti, Malatya Hilton Oteli, Conrad Hotel, Bodrum Swissôtel, Sunset Restoran’ın yenileme projesi, Flamingo Restoran, Frankie Nişantaşı gibi projeleri, Özyeğin Üniversitesi İstanbul Cordon Blue Gastronomi Okulu’nun da danışmanlığı Ali Sözmen’in Mas olarak tamamladığı projelerden bazıları. Makpa Dış Ticaret ve Pazarlama A.Ş, yine yeme içme sektörüne özel ekipman üretimi, projelendirme ve uygulamalarına da devam ediyor.